pondelok 6. januára 2014

Čomu sa pri chudnutí vyhýbam a čo dodržujem

Ahojte.
Tak som tu znova po pár mesiacoch, keď som sa "zazimovala" a moja genetika medvedíka mi zabezpečila +10kg navyše od posledného vážneho váženia:) Stáva sa mi to bežne, že si 3-6 mesiacov od začiatku roka alebo od jari oddriem a potom, ako pribúdajú kvôli počasiu vrstvy oblečenia, zaobaľujem sa aj fyzicky. Možno to poznáte. Večný kolotoč. Nie som fitneska, nevenujem sa športu profesionálne, preto moja vôľa občas zlyhá a platí u mňa: s jedlom rastie chuť.
Opäť začínam chudnúť. Áno, odborníci a výživový poradcovia by ma asi ukrižovali za to, že si škodím zdraviu, ak neviem udržať životosprávu a že mi asi niečo chýba, ak sa po chudnutí znova vrhám na jedlo.
 Nikdy ale nedržím žiadne diéty. Nehladujem. Som zástanca toho, aby bola strava pri chudnutí vyvážená a bohatá na všetky potrebné látky. Telo potrebuje cukor (ovocie do 15,00), bielkoviny (plnotučné a kvalitné mliečne výrobky, tvaroh, jogurty, ľahké kuracie, morčacie mäso, hovädzie, ryby...), vlákninu (aj zemiaky, aj pečivo - celozrné), strukoviny..atď.  Ste šikovné a určite si to viete na internete a v knihách naštudovať, čo jesť, aby ste nestratili živiny a svalovú hmotu. Tá je totiž veľmi doležitá a ak cvičíte, nemôžete si odmerať, koľko schudnete z tukov a koľko zo svalov. Dbajte teda na pestrú stravu.
Ak chudnem, moje varenie má trošku iné rozmery:
- Zásadne nesolím, čo nemusím a ak áno, tak máličko. Soľ udržuje v tele vodu. Aj keď pri športe a chudnutí musíte veľmi veľa piť, soľ udržuje hlavne nepotrebnú vodu. Voda, ktorú vypijete, vám ale pomáha vyplavovať škodliviny z tela.
- Pijem veľa vody, zelených a bylinkových čajov,
- používam menej oleja, nahrádzam ho olivovým, nevyprážam (jedine ak nasucho v rúre)
- nepečiem zákusky, nejem sladkosti
- nekupujem pečivo resp. nejem pečivo (iba celozrné na raňajky, ktoré je iba malým doplnkom k zelenine, nie základom raňajok, cez deň už pečivo neprijímam). Napísala som, že pečivo nekupujem, ale to je iba zásada v tom, že čo je doma, to sa musí zjesť. Ak nemám pečivo na očiach, nemám chuť ho voňať a jesť :) Finta, ktorá platí aj keď vás pokúšajú sladkosti. Neplatí pre ostatných členov rodiny, ktorí pečivo a sladkosti jedia a treba im kúpiť niečo pod zub, ale pre začiatočníčky, ktoré nemajú pevnú voľu odporúčam radikálne obmedzenie.
- Nejem múčne jedlá (halušky, knedlíky, cestoviny..),
- do polievok nerobím zápražky, závarky, nejem smotanové polievky ani nič so smotanou,
- jem veľa surovej zeleniny, dusenej zeleniny, rýb, duseného mäsa miesto pečeného,
- obedujem formou delenej stravy a malých porcií: k mäsu zeleninu, nie prílohy /prílohy si dávam ako osobitný chod tiež so zeleninou, ktorá celkovo pomáha ľahšie tráviť/,
- cukor doplňujem ovocím - jablká, hrušky, banány, akékoľvek sezónne ovocie,
- pijem milkshakes - mliečny nápoj (rozmixované mlieko, ovsené vločky, banán a pod./,
- používam pravidlo jesť každé 3 hodiny malé porcie.

Hádam som na nič nezabudla. Možno mám v stravovaní nejaký deficit, ale strava tvorí 70 percent úspechu.
Dôležité je športovať. Hýbať sa. Cvičievam pravidelne 30-60 min 5-6x do týždňa. Vždy to, na čo mám práve chuť. Do cvičenia zaraďujem kardio cvičenia a zo športu mám radosť. Aj keď to na začiatku býva ťažké, ak sa už raz rozhýbete, budete si posúvať vlastné hranie. Odporúčam Jillian Michaels a jej Body revolution. Toto jej systematické cvičenie na celé telo má postupnosť a môžete na sebe vidieť, ako stále viac dokážete :) Hýbem sa stále, ako je to možné. Aj pri varení (drepy pri kuchynskej linke, tanec s vysávačom, beh hore schodmi, posilovanie s nákupnými taškami a pod:). Veľa prechádzok, kyslíka. A veľa spánku! 7-8 hodín denne. Spať tak často ako sa dá. Ak je telo správne naštartované, chudne aj v spánku:) Naozaj to platí. A treba sa aj regenerovať.

Netreba zabudnúť na ciele. Ako som už písala vo svojich predošlých článkoch: motivovať sa, myslieť pozitívne. Nevidieť len negatívne veci, ako je pribratie, tuky, váha... Treba sa brať kriticky, ale nezúfať, všetko sa dá zmeniť! Odmeňte sa. Šaty,  šperk, topánky... Urobte zo seba ženu a cíťte sa ako žena. S každým cvičením a každým dňom sa vaše sebavedomie posunie k lepším zajtrajškom. Sú to naozaj divy. Neočakávať zmeny za týždeň či za mesiac. Nevážiť sa každé ráno a zúfalo čakať na nižšiu váhu. Vážiť sa raz za 3-4týždne, zapisovať si výsledky. Ale nelipnúť na číslach. Hlavné je cítiť sa skvele a robiť to pre seba, pre zdravie a pre budúcnosť, nie len na pár mesiacov, inak príde jojo efekt. Aj keď svaly si niečo pamätajú a do kondície sa znova dostanete ľahšie. Zbierať informácie, študovať, čítať, relaxovať. Masáže, vône, hudba, tanec, slnko, čerstvý vzduch... Čokoľvek, čo vám dobije baterky. 

Dúfam, že som na nič dôležité nezabudla:) Verím, že to zvládnete a budete silné a zdravé! 

Pre viac info o mne ma nájdete tu :)
Instagram 
 
Vaša Belugia.
 






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára